Organisatie

Drentsche en Overijsselsche Schroefstoombootdienst

Organisatie type: Stoombootdienst

Datum: -

reageer

Uw reactie

Wij zijn altijd opzoek naar reacties om de kennisbank van Drenthe uit te breiden. Wanneer u een correctie wilt doorgeven of een lemma wilt aanleveren voor de Drentse encyclopedie dan kunt u onderstaand formulier gebruiken. Ontroerende anekdotes bij een lemma of anderszins bijzondere verhalen worden niet als zodanig opgenomen in de encyclopedie. Deze reacties zullen derhalve niet in behandeling worden genomen.

Bron: Noordelijk scheepvaartmuseum
Alle rechten voorbehouden

Stoombootdienst, bestemd voor het vervoer van reizigers, goederen, vee en geld tussen Zwolle en Assen.

Opgericht in 1863 door de Meppeler trekschuitschipper Egbert Beijer. Op 18 december 1863 kreeg Beijer, die inmiddels naar Assen was verhuisd, vergunning voor een stoomboot op de Drentsche Hoofdvaart. In februari 1864 nam deze dienst, die hij de Drentsche en Overijsselsche Schroefstoombootdienst had gedoopt, een aanvang. De stoomboot 'Magdalena Elizabeth', genoemd naar Beijers echtgenote, vertrok om de andere dag vanaf de Kolk in Assen naar Zwolle en op de andere dagen in omgekeerde richting, van Zwolle naar Assen. Het was de eerste Drentse stoombootdienst op de Drentsche Hoofdvaart.

In het voorjaar was de benodigde vergunning voor een tweede stoomboot verleend en op 8 september 1864 werd de stoomboot 'Cupido', in dienst gesteld. Beide stoomboten waren gebouwd op de werf van David Cristie in Kralingen. Vanaf september 1864 onderhielden deze stoomboten een dagelijkse verbinding tussen Assen en Zwolle. Om acht uur 's ochtends vertrok de stoomboot van Assen en arriveerde om vijf uur 's middags aan de Vismarkt, later aan de Pannekoeksdijk of bij de Kamperpoortbrug, te Zwolle. Onderweg werd ook gestopt in Smilde (Veehoopsbrug), Dieverbrug (sluis), Meppel (Galgenkampsbrug, later Stoombootkade), Zwartsluis (sluis) en Hasselt (kade). In 1877 werd de D.O.S. en haar beide boten opgenomen in de Drentsche Stoomboot Maatschappij waarvan initiatiefnemer Beijer directeur was. In 1896 werden beide schepen vervangen. De 'Cupido' lag in 1898 te koop, de 'Magdalena' werd uiteindelijk in 1900 definitief buiten dienst gesteld.