Begrip

Vernieuwingsonderwijs

reageer

Uw reactie

Wij zijn altijd opzoek naar reacties om de kennisbank van Drenthe uit te breiden. Wanneer u een correctie wilt doorgeven of een lemma wilt aanleveren voor de Drentse encyclopedie dan kunt u onderstaand formulier gebruiken. Ontroerende anekdotes bij een lemma of anderszins bijzondere verhalen worden niet als zodanig opgenomen in de encyclopedie. Deze reacties zullen derhalve niet in behandeling worden genomen.

Verzamelterm voor twee groepen van vernieuwend onderwijs.

In de eerste plaats het traditionele vernieuwingsonderwijs. Daartoe rekent men de schooltypen en onderwijsvormen die al ontstonden aan het begin van de 20e eeuw onder invloed van de reformpedagogen, met als gemeenschappelijk kenmerk: een breuk met het klassikale, mechanische leren; uitgaan van de ervaringswereld en de ontwikkelingsmogelijkheden van ieder afzonderlijk kind. Tot deze groep behoren: dalton-, freinet-, jenaplan-, montessori- en vrijescholen.

De tweede groep wordt vaak gepresenteerd onder de noemer actueel vernieuwingsonderwijs. Het gaat daarbij om ErvaringsGericht Onderwijs (EGO), met als grondlegger de Leuvense hoogleraar F. Laevers, en om OntwikkelingsGericht Onderwijs (OGO), met als voornaamste woordvoerders F. Janssen-Vos en B. Pompert.

Kenmerkende elementen van beide schooltypen treft men aan in de onderbouw van vele basisscholen. Ook in Drenthe, dat twee uitgesproken EGO-scholen telt, één in Assen en één in Vledderveen. In Hoogeveen ontwikkelen zich twee scholen in de richting van het OGO-concept.

Literatuur

  • Lit.: F. Laevers, Ervaringsgericht werken in de basisschool (Leuven 1993)
  • F. Janssen-Vos en N. den Dikken, Werken met materialen (Assen 2002).